صفحه اصلی / بیماری های بینی و سینوس / ارتباط میان سینوزیت و آسم

ارتباط میان سینوزیت و آسم

در بسیاری از افراد مبتلا به سینوزیت شاهد بروز این مشکل همراه با آسم در آن ها هستیم. طبق تحقیقات گسترده ای که در این زمینه انجام شده است نتیجه حاصل شده که آسم اگر به صورت شدید باشد مهمولا با سینوزیت مزمن همراه است. این در حالی است که آسم خود برای فرد مشکلاتی ایجاد می کند که اگر با سینوزیت همراه شود این مشکلات چند برابر می شوند. سینوزیت مزمن آزار دهنده بوده و می تواند حس بدی را در فرد ایجاد کند بنابراین تصور این که این دو بیماری در یک فرد همزمان رخ دهد بسیار آزار دهنده می باشد؛ بهتر است بدانید آسم نه تنها عفونت سینوسی را زیاد می کند بلکه این عفونت باعث می شود درمان آسم نیز دشوار تر شود و کنترل آن خیلی سخت باشد.

سینوزیت چیست؟

سینوس ها حفره هایی هستند که تو خالی بوده و روی صورت در نزدیکی گونه و چشم قرار دارند. این سینوس ها با راه های هوایی در تماس بوده و باعث گرم شدن و ایجاد رطوبت در این ناحیه می شوند. این سینوس ها گاهی دچار التهاب شده یا درونشان را عفونت پر می کند که به آن سینوزیت گفته می شود.

سینوس ها می توانند توسط عوامل مختلفی دچار عفونت شوند، محرک هایی که در ایجاد این عفونت موثرند عبارتند از:

1. سرماخوردگی یا بروز هر گونه عفونت و یا ویروس
  2. گرد های ریز هوا که ایجاد آلرژی می کنند
  3. آلودگی هوا و وجود دود یا خشک بودن هوا

زمانی که این محرک ها باعث تحریک سینوس می شوند، سینوس ها اقدام به تولید مخاط می کنند که مخاط در صورتی که بیش از حد طبیعی باشد می تواند سبب فشار در این ناحیه شده که شایع ترین علائم آن می توان به سر درد سینوسی اشاره کرد.

علائم سینوزیت ممکن است با توجه به علت عود شدن سینوزیت با یکدیگر متفاوت باشند. اما معمولا علائمی که همراه با سینوزیت در شما عود می کنند عبارتند از:

• درد در پیشانی
  • درد در ناحیه فک و دندان ها بویژه فک بالا
  • درد در اطراف چشم
  • گاهی گردن درد، گوش درد و سر درد

همچنین سینوزیت ممکن است باعث شود فرد دچار تب، خستگی مزمن، خارج شدن مخاط از بینی، سرفه های شدید، ضعف و ….

معمولا عفونت سینوسی که در اثر سرماخوردگی ایجاد می شود ویروسی بوده و از طریق ویروس گسترش می یابند. این حالت سینوزیت اولیه بوده و در صورت گرفتگی طولانی مدت و عدم درمان باکتری ها به این ناحیه حمله کرده و سینوزیت ثانویه ایجاد می شود. در صورتیکه این عفونت ها تکرار شوند می توانند سبب ابتلا به سینوزیت مزمن شوند.

ارتباط بین سینوزیت و آسم چیست؟

تحقیقات نشان داده است که میان عفونت سینوسی و آسم ارتباطی وجود دارد که این ارتباط می تواند سبب شود علائم سینوزیت تغییر کنند، یعنی این علائم در افراد مبتلا به سینوزیت با افراد مبتلا به سینوزیت و آسم همزمان متفاوت می باشد. در ادامه به این علائم خواهیم پرداخت:

1. شدید تر ظاهر شدن علائم آسم
  2. آزار دهنده تر بودن علائم آسم
  3. ایجاد اختلال در خواب

عوارض سینوزیت در افراد آسمی

عوارض سینوزیت در افرادی که همزمان به آسم مبتلا هستند کمی تفاوت دارد و وجود این دو عارضه همره با هم معمولا در خانم ها بیشتر دیده می شود. یک نکته جالب در تحقیقات این است که افراد سفید پوست بیشتر به این دو اختلال به طور همزمان دچار می شوند. همچنین مصرف دخانیاتی مانند سیگار در تشدید این عارضه مشترک تاثیر دارد.

در حالی که این گونه به نظر می رسد که افراد دارای آسم شدید کمتر به سینوزیت دچار هستند این گونه نبوده و سینوزیت در این افراد سخت تر درمان می شود.

سینوزیت و آسم چگونه درمان می شوند؟

برای درمان این دو عارضه به طور همزمان بهتر است افراد تحت کنترل بوده و از ایجاد سینوزیت حاد پیشگیری نمایند. به دلیل این که سینوزین و آسم بر هم تاثیر زیادی می گذارند در صورتی که سینوزیت درمان شود میزان علائم آسم نیز کاهش می یابد. بنابراین در صورتی که به این دو اختلال دچار هستید پیشنهاد می شود حتما به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و نسبت به درمان اقدام کنید. همچنین انجام دادن توصیه های زیر می تواند در کنترل علائم تاثیر گذار باشد:

مصرف اسپری های بینی که در کم شدن تورم سینوس ها تاثیر فراوان دارد و التهاب این ناحیه را کاهش می دهد.

مصرف دارو های ضد آلرژی و التهاب مانند هیستامین ها.

ضد عفونی کردن بینی که باید با تجویز پزشک همراه باشد زیرا استفاده بیش از حد آن ها می تواند عوارض ایجاد کند.

در صورتی که عفونت موجود در سینوس ها باکتریایی و قوی باشد بهتر است آنتی بیوتیک تجویز گردد که حتما باید توسط پزشک توصیه شود.

نکته مهم این است که ایتدا به پزشک مراجعه شود تا نوع عفونت مشخص شود زیرا استفاده از آنتی بیوتیک فقط برای عفونت باکتریایی بوده و در درمان عفونت سینوسی تاثیر ندارد. پس از مصرف این دارو ها حتما شما احساس بهتری خواهید داشت.

چگونه می توان از ابتلا به سینوزیت جلوگیری نمود؟

برای این که از سینوزیت جلوگیری شود هنوز راه قطعی ای وجود ندارد اما می توان برای اطمینان موارد زیر را رعایت نمود:

1. استفاده از اسپری های استروئیدی که در کنترل سینوزیت مزمن تاثیرگذار است.
  2. استفاده از دارو های ضد آلرژی و مهار کننده ی مواد آلرژی زا
  3. مصرف دارو های آسم به موقع و طبق دستورالعمل مصرف دارو به منظور جلوگیری از سینوزیت مزمن

کلام آخر

در صورتی که به طور همزمان به این دو عارضه دچار هستید لازم است به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا بهترین درمان و توصیه ها صورت گیرد و از حاد شدن آن جلوگیری شود.