بیماری منییر

بیماری منییر یا هیدروپس اندولنفاتیک یکی از انواع بیماری های گوش است که اکثرا با وزوز گوش، سرگیجه و کم شنوایی شروع به نشان دادن علائم می کند. بسیاری از افراد در سنین 40 تا 60 سال مبتلا به این بیماری هستند. بر خلاف تصور افراد زیاد که این بیماری را مرتبط با گوش میانی می دانند، این بیماری مربوط به گوش داخلی است.  گوش داخلی دارای مایعاتی است که سبب رسیدن سیگنال های صدا و تعادل به مغز است.

در ادامه به عوامل ایجاد بیماری و انواع آن و تشخیص و درمان خواهیم پرداخت.

علت مبتلا شدن به بیماری منییر چیست؟

اگر بخواهیم به طور دقیق به علت این بیماری بپردازیم باید گفت این بیماری به طور علمی دارای علت مشخصی نیست. همانطور که گفتیم بیماری منییر مربوط به گوش داخلی است که کانال های آن پر از مایعاتی به نام لابیرنت می باشد، بنابراین تغییرات در این مایع می تواند علتی برای این بیماری باشد. با زیاد شدن لابیرنت در گوش داخلی انتقال سیگنال به مغز با مشکلاتی روبرو می شود که سبب بروز کم شنوایی و سرگیجه است. برای انتقال درست سیگنال ها لازم است مایع گوش به اندازه و با فشار مناسب باشد. همچنین برخی پزشکان علت مبتلا شدن به این بیماری را عوامل ژنتیکی، آلرژی و بیماری های مربوط به سیستم ایمنی مانند خود ایمنی می دانند.

علت تغییرات لابیرنت آشکار نیست اما پزشکان در مورد علت بروز این بیماری نظریه هایی دارند؛ بسیاری از مطالعات تخلیه نادرست مایع را عامل این بیماری نشان داده اند که این تخلیه نادرست به علت شکل و ساختار غیر طبیعی گوش است. یکی دیگر از دلایل ذکر شده حمله ی سیتم ایمنی بدن به سلول های سالم است که نشان دهنده ی اختلال خود ایمنی می باشد. ترومای سر، میگرن وعفونت ویروسی نیز می تواند از جمله عوامل بروز این بیماری به شمار آید.

چگونه بیماری هیدروپس اندولنفاتیک را تشخیص دهیم؟

در اولین مرحله با مشاهده هر یک از عوامل ذکر شده باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم.

ابتدا پزشک با پرسیدن سوالاتی در ارتباط با علائم موجود و سوابق پزشکی بیمار تشخیص ابتدایی و احتمالی را می دهد سپس آزمایشاتی برای تشخیص تعادل و شنوایی فرد تجویز می کند. این آزمایشات عبارتند از:

آزمایش شنوایی سنجی:

هدف از انجام این آزمایش تشخیص افت شنوایی افراد است. نحوه ی انجام این آزمایش به این صورت است که فرد یک هدفون روی گوش می گذارد و تلاش برای تشخیص آوا های مختلف می کند. در این آزمایش بسیاری از آوا ها مشابه هستند تا توانایی تفکیک آوا ها توسط بیمار بررسی شود.

الکترونیستاگموگرام:

این آزمایش برای تست تعادل فرد انجام می شود و در آن فرد درون اتاق تاریک قرار می گیرد و سپس هوای گرم و خنک از گوش عبور داده می شود. هدف از این کار ثبت حرکات غیر ارادی چشم فرد است که توسط الکترود های مخصوص ثبت می شود و نشان دهنده ی تعادل است.

الکتروکوکلئوگرافی:

گوش میانی دارای عکس العمل هایی نسبت به محرک های صوتی است. اندازه گیری این پتانسیل های الکتریکی تولید شده می توانند نشان دهنده فشار مایع در حلزون گوش باشند. اگر فشار مایع زیاد باشد به معنی وجود میزان زیادی از مایع در گوش داخلی است.

آزمایش چرخاندن صندلی:

در این آزمایش شما با نشستن روی صندلی ای که توسط رایانه می چرخد مورد تست تعادل و سرگیجه قرار می گیرید. این آزمایش نشان دهنده عامل بی تعادلی است که مربوط به گوش است یا سیستم عصبی.

تست vemp :

این تست برای تشخیص واکنش شما به صدا های بلند و غیر قابل انتظار است.

پوسچروگرافی:

این آزمایش هم برای تشخیص تعادل است. با قرار گیری روی یک صفحه ی متحرک باید تعادل خود را حفظ کنید.

آزمایش تکانه سر:

در این آزمون نحوه و میزان تمرکز و عکس العمل چشم نسبت به حرکات ناگهانی بررسی می شود. این حکات به صورت تصاویر ویدیویی ثبت می شوند.

آزمون ABR:

این آزمون با ثبت امواج مغزی هنگام واکنش به صدا های مختلف به بررسی این بیماری می پردازد. معمولا این آزمایش برای شنوایی سنجی نوزادان که توان انجام آزمایشات قبلی را ندارند انجام می شود.

تصویربرداری:

گاهاً پزشک برای اطمینان از نبودن بیماری های دیگر مانند ام اس، تومور و … ام آر آی و اسکن مغزی را به بیمار تجویز می کند.

علائم بیماری منییر:

این بیماری دارای علائم مختلفی است که در آن فرد دچار حملات مختلف می شود. مدت زمان این حملات معمولا بین 2 تا 4 ساعت می باشد. شایع ترین عامل این بیماری سرگیجه است. که این سرگیجه خود همراه با علائمی است که شامل تهوع، بی تعادلی، تعرق و تپش قلب است.  افراد مبتلا به این بیماری نباید رانندگی کنند و در مکان های مرتفع بدون حصار قرار گیرند. توصیه می شود این افراد همیشه داروی سرگیجه همراه خود داشته باشند.

وزوز گوش که از علائم دیگر این بیماری است معمولا در سکوت بیشتر آشکار می شود.

کم شنوایی هم عاملی است که با گذشت زمان خود را نشان می دهد.

سرگیجه

چگونه با مشاهده ی علائم ضعیف بیماری از پیشرفت آن جلوگیری کنیم؟

1. ایجاد تغییرات در شیوه ی زندگی
  2. نکشیدن سیگار( از عوامل وزوز گوش)
  3. استراحت در هنگام سرگیجه
  4. کنترل اضطراب
  5. داشتن رژیم غذایی سالم (عدم مصرف زیاد نمک و شکلات و کافئین و الکل)
  6. مصرف زیاد آب برای تنظیم مایعات در بافت های بدن

درمان بیماری:

این بیماری علت مشخصی ندارد بنابراین درمان قطعی برای آن وجود ندارد اما با توجه به نتیجه ی بیماری می توان درمان هایی برای کنترل علائم بیماری انجام داد. این درمان ها عبارتند از:

1. مصرف دارو های سرگیجه که عبارتند از دارو های کنترل حرکت ( دیاز پام، دیمن هیدرانات، هیوسین و …)، دارو های ضد تهوع و ادارآور ها
  2. برخی تزریقات به گوش میانی می توانند موثر باشند. برای مثال تزریق دگزامتازون و جنتامایسین از جمله تزریقات موثر هستند.
  3. فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی برای کنترل تعادل
  4. سمعک برای حل مشکل کم شنوایی
  5. جراحی
ساختار گوش

جراحی برای درمان بیماری منییر چگونه انجام می شود؟

یکی از راه های جراحی کم کردن فشار روی کیسه ی اندولنفاوی است. وظیفه ی این کیسه کنترل فشار داخلی مایع درون گوش است. این روش با قطع کردن تکه کوچکی از استخواندر اطراف کیسه می تواند فشار روی آن را کم کند.

از دیگر راه های جراحی می توان به لایبرنکتکتومی اشاره کرد که در آن جراح قسمتی از گوش داخلی را بر می دارد تا مغز سیگنال های مربوط به جاذبه وحرکت را دریافت نکند. این روش سبب تشدید کم شنوایی می شود و معمولا توصیه نمی شود مگر این که بیمار سرگیجه های بسیار شدید داشته باشد.

قطع عصب دهلیز هم میتواند آخرین راه حل برای درمان به شمار آید. زیرا این عمل ریسک زیادی به همراه دارد اما برای افرادی که سرگیجه شدید دارند موثر است. این عصب وظیفه انتقال سیگنال های مربوط به تعادل را دارد.