صفحه اصلی / جراحی و درمان بیماری های گوش / جراحی آندوسکوپی و میکروسکوپی ترمیم پرده گوش

ترمیم پرده گوش

جراحی آندوسکوپی و میکروسکوپی ترمیم پرده گوش

جراحی آندوسکوپی و میکروسکوپی ترمیم پرده گوش (میرینگوسکوپی) در عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی مزمن، التهاب پیچیده و اختلال واگیرداری است که علت اصلی از دست دادن شنوایی در تمام رده های سنی می باشد. التهاب گوش میانی به همراه سوراخ شدن پرده صماخی، مشخصه اصلی عفونت مزمن گوش میانی می باشد. از مشخصات اصلی عفونت مزمن گوش میانی می توان به از دست دان شنوایی، ترشح مداوم از گوش، وزوز گوش و احساس سنگینی در گوش اشاره کرد.

عواملی مانند واکنش ایمنی به گونه های میکروبی، تغییرات ساختاری و حتی عوامل ژنتیکی می توانند در بروز عفونت مزمن گوش میانی دخیل باشند. تمامی این عوامل، منجر به پیشگیری از راه های ترمیم سوراخ شدگی پرده صماخی می شوند. به همین خاطر، طیفی از درمان های آنتی باکتریال و جراحی در نظر گرفته خواهد شد.

بررسی نقش عفونت های باکتریایی در بروز و پیشرفت عفونت مزمن گوش میانی، وجود باکتری های هوازی و بی هوازی در حدود نود تا صد در صد بیماران درگیر را نشان می دهد. در نتیجه، مصرف آنتی بیوتیک درمان اصلی خواهد بود. با این حال، تعداد بالایی از بیماران باید تحت جراحی قرار بگیرند.

در ابتدا، جراحی ترمیم پرده گوش به روش میکروسکوپی، درمان طلایی در عفونت مزمن گوش میانی بود. اما اخیرا، روش آندوسکوپی، تکنیکی جدید در تشخیص و درمان عفونت مزمن گوش میانی می باشد. در واقع این روش امکان دسترسی و ارزیابی نواحی مختلف گوش میانی را فراهم کرده است.

تکنیک آندوسکوپی هم چنین می تواند به تشخیص هر گونه ناهنجاری ساختاری و ترمیم نقایص و مشکلات موجود در گوش میانی کمک کند.

درمان عفونت گوش میانی
بیشتر بدانید

چندین مطالعه صورت گرفته اولیت استفاده از روش آندوسکوپی در مقابل روش میکروسکوپی را در کنترل مشکلات گوش میانی در افراد مبتلا به عفونت گوش میانی را نشان می دهند.

روش های جراحی

هدف ما آنالیز سوابق پزشکی بیمارانی است که تحت یکی از دو روش زیر قرار گرفته اند: ترمیم پرده گوش به روش آندوسکوپی و میکروسکوپی.

ترمیم پرده گوش به روش آندوسکوپی، تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. برای انجام جراحی از آندوسکوپ استفاده می شود. برخلاف روش های قدیمی تر، از فلپ برداشته نمی شود و لبه سوراخ شدگی با هدایت آندوسکوپی ترمیم خواهد شد. موکوز و استخوان چه های گوش میانی با آندوسکوپ صفر درجه و سی درجه بررسی می شوند.

در مواردی که اندازه سوراخ شدگی در حدی باشد که دسترسی به گوش میانی را محدود کرده باشد، برشی در قسمت خلفی- قدامی پرده صماخی زده می شود. این برش امکان دسترسی به گوش میانی با استفاده از تلسکوپ زاویه ای را فراهم خواهد کرد.

گرافت غضروف از استخوان صدفی گوش گرفته می شود به گونه ای که آسیبی به شامه غضروف وارد نشود. از ضخامت غضروف به میزان نیم میلی متر کاسته می شود. بعد از قرارگیری فوم ژله ای در گوش میانی، گرافت در لبه سوراخ شدگی و آنولوس قرار می گیرد و شامه غضروف با قسمت جانبی در تماس خواهد بود. تنها لایه نازکی از فوم ژله ای بر روی گرافت قرار می گیرد.

ترمیم پرده گوش به روش میکروسکوپی نیز تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. بعد از ایجاد برش در قسمت پشت گوش، فلپ با هدایت میکروسکوپی برداشته می شود. بعد از ترمیم لبه های سوراخ شدگی و بررسی ساختارهای گوش میانی، غضروف نازک و به روش جراحی در ناحیه مورد نظر گذاشته خواهد شد.

پارگی پرده گوش
بیشتر بدانید

به بیماران در هر گروه، یک روز بعد از جراحی و دو مرتبه در روز، داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی داده شد.

تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می دهد، به کارگیری تکنیک آندوسکوپی، تهوع و استفراغ کمتر قبل از جراحی را به همراه دارد و مدت زمان جراحی در مقایسه با تکنیک میکروسکوپی، به مراتب کمتر خواهد بود. به علاوه این که، آسیب بافتی کمتر و نتایج زیبایی بیشتری نیز حاصل گردید.

افزایش میدان دید بهتر و دسترسی بیشتر به ساختارهای گوش میانی، اصلی ترین مزیت روش آندوسکوپی نسبت به روش میکروسکوپی می باشد.

دکتر دانشی و همکاران به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که تحت روش آندوسکوپی و میکروسکوپی قرار گرفتند، سطح شنوایی مشابه با زمان کوتاه جراحی و رضایتمندی بالایی را داشتند. در مطالعه دیگر، مزیت آندوسکوپ در جراحی دو طرفه ترمیم پرده گوش به اثبات رسید.

دکتر دانشی هم چنین به کنترل تومورهای گلوموس گوش میانی با روش آندوسکوپی پرداخت. آن ها موفق به بهبود وضعیت شنوایی بیماران بدون آسیب اعصاب شنوایی بعد از جراحی شدند.

در کل، پایین بودن احتمال کانالوپلاستی و نتایج زیبایی بیشتر، روش آندوسکوپی را تبدیل به روش جایگزین و موثری برای روش میکروسکوپی کرده است. به علاوه این که، در روش آندوسکوپی مدت زمان جراحی کمتر است، زخم های ایجاد شده کوچک تر است و هزینه های پزشکی به مراتب کمتر می باشد.

بیماران بعد از انجام جراحی به روش آندوسکوپی، درد کمتری را تجربه خواهند کرد.

هیچ گونه بافت گرانوله و یا ترشح از گوش بعد از جراحی به روش آندوسکوپی مشاهده نشد.

اسنورپلاستی تیتانیوم
بیشتر بدانید

مهم ترین مزیت ترمیم پرده گوش به روش آندوسکوپی، دسترسی به گوش میانی و استخوان های کوچک درون گوش، قبل از انجام جراحی می باشد.

در پایان این که

تفاوت چندانی در انجام جراحی به روش آندوسکوپی و میکروسکوپی وجود ندارد. اما از آن جایی که امکان دسترسی و مشاهده بیشتر گوش میانی در روش آندوسکوپی وجود دارد، این تکنیک بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. به علاوه این که، نتایج زیبایی بیشتر و دوره نقاهت سریع تری را نیز به همراه دارد.

Source: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7515622/