جراحی لوزه

جراحی لوزه یکی از جراحی های مربوط به متخصص گوش و حلق و بینی است که یک جراحی ساده بوده و در طی آن لوزه از گلوی فرد خارج می شود. لوزه در بخش انتهایی گلو قرار دارد که در گذشته در افرادی برداشته می شد که دائما با عفونت و یا التهاب بخش لوزه دگیر بوده اند. اما امروزه یکی از دلایل انجام این جراحی بهبود خواب در افرادی است که با مشکلات تنفسی در خواب مواجه هستند.

ابتدا پزشک ممکن است روش های درمانی مختلفی را امتحان کند و در صورتی که پاسخدهی مطلوبی نداشته باشد جراحی را پیشنهاد می دهد. این جراحی به منظور بهتر شدن تنفس بیمار و از بین رفتن التهابات لوزه صورت می گیرد.

تعریف لوزه و وظیفه آن

لوزه از سه بخش لوزه کامی، لوزه زبانی و لوزه سوم تشکیل شده است. لوزه سوم در مسیر تنفس قرار دارد و لوزه کامی و زبانی در انتهای گلو هستند. وظیفه لوزه ها جلوگیری از ورود میکروب ها و باکتری ها ز طریق دهان به مجاری تنفسی می باشد.

گاهی این بخش در گلو ورم کرده و عفونی می شود که در کودکان این اتفاق می افتد و به آن ورم لوزه می گویند.

در واقع لوزه بخشی از سیستم دفاعی محسوب می شود که اگر خود دچار عفونت های مکرر شود بهتر است خارج شود.

نحوه انجام جراحی لوزه

جراحی لوزه در افراد مختلف با توجه به میزان عفونت و بدن فرد متفاوت می باشد ما در هر نوع تکنیک که پزشک بهکار می برد فرد بیهوش می شود تا متوجه درد در طول عمل نباشد. این جراحی از طریق دهان انجام می شود و در طی جراحی دهان فرد باز است.

میزان خونریزی در جراحی لوزه بالا می باشد و به همین دلیل برای حدس زدن میزان خونریزی پزشک پیش از عمل آزمایشاتی را درخواست می کند.

همچنین وضعیت بیمار در طی جراحی باعث متغیر بودن زمان انجام جراحی لوزه می باشد.

هدف از جراحی لوزه

هدف اصل جراحی لوزه رفع التهابات وخیم و تقریبا دائمی لوزه افراد می باشد که معمولا همراه با درد گلو بوده و شدید هستند.  یکی دیگر از اهداف این جراحی درمان بیماری هایی است که باعث درگیری لوزه بزرگ هستند.

گاهی لوزه ها دچار خونریزی می شوند و همین عامل سبب می شود فرد نیاز به جراحی پیدا کند. در حالت کلی هر بیماری ای ه در ارتباط با لوزه ها بوده و سبب درد یا التهاب آن ها شود می تواند عاملی برای انجام جراحی لوزه محسوب شود.

عفونت لوزه

در صورتی که به هر علتی به گلو میکروب یا ویروس وارد شود می تواند سبب بروز عفونت در لوزه شود. عفونت لوزه توسط خودمان قابل تشخیص نبوده و برای تشخیص باید به پزشک مراجعه شود. این عفونت می تواند همراه با عوارضی باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

عوارض عفونت لوزه

1. عوارض چرکی: ظاهر شدن آبسه که نوعی ورم ناشی از تجمع عفونت است و معمولا برای درمان آن جراحی لوزه پیشنهاد می شود.
  2. عوارض غیر چرکی: این عوارض سبب آسیب به سیستم ایمنی فرد شده و می تواند سبب بروز مشکلاتی مانند تب روماتیسمی، اختلال کلیه و … شود.

التهاب لوزه

لوزه به این دلیل قسمتی از سیستم ایمنی محسوب می شود که در تولید گلبول های سفید برای مبارزه با ویروس ها و عوامل بیماری زا نقش دارد.  بنابراین می تواند با تولید این گلبول ها به مقابله با ویروس ها و انواع باکتری ها بپردازد و نگذارد از دهان به بخش های دیگر منتقل شوند. اما همین عامل سبب می شود خود لوزه ها بیشتر در معرض عفونت و آسیب های مزمن باشند. در کودکان بیشتر شاهد عفونت در قسمت لوزه خواهیم بود زیرا سیستم ایمنی در این سنین بیشتر کار می کند و تا زمان بلوغ به همین شکل است.

در صورتی که فرد به طور دائمی دچار التهاب لوزه باشد معمولا جراحی برای درمان در نظر گرفته می شود. التهاب مکرر به معنی بروز التهاب به صورتی است که فرد در سه سال اخیر دچار بیش از سه بار التهاب باشد یا در پنج سال اخیر در هر سال بیش از پنج بار با التهاب مواجه باشد و در شرایط وخیم تر فرد در یک سال ممکن است هفت بار التهاب بگیرد.

از دیگر مواردی که درمان برای آن با جراحی باید صورت گیرد به صورت زیر است:

1. التهاب ظاهر شده باکتریای بوده و بیمار در صورت مصرف آنتی بیوتیک ها درمان نشده باشد، در این صورت معمولا جراحی پیشنهاد می شود.
  2. اگر در پشت لوزه آبسه یا تجمع عفونت مشاهده شود و بیمار با مصرف دارو یا تخلیه چرک درمان نشود جراحی لوزه به وی پیشنهاد می شود.

عوارض التهاب لوزه

در برخی موارد پس از التهاب های طولانی و پر تکرار لوزه ها بزرگ می شوند که ممکن است این تغییر اندازه به شکل غیر طبیعی باشد. این افزایش سایز می تواند با عوارضی همراه باشد که اشکال در نفس کشیدن، اختلال تنفسی در خواب و یا مشکل در قورت دادن غذا از جمله این عوارض می باشند.

گاهی مشکل در لوزه ها ممکن است به صورت وجود بافت سرطانی در یک یا دو لوزه بوده و یا رگ های خونی که در اطراف لوزه هستند دائما در حال خونریزی باشند. این موارد نیز با جراحی قابل درمان می باشند.

اگر به جراحی لوزه در گذشته نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این جراحی برای رفع عفونت و التهاب لوزه به کار برده می شد اما امروزه این روش یک تکنیک نوین به منظور رفع مشکلات تنفسی و بهبود خواب می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

در بیشتر موارد بیمار پس از انجام جراحی درد نداشته و دوران نقاهت راحتی را می گذراند. اما گاهی برخی افراد می توانند با درد هایی مواجه باشند که در ماحیه گلو و گوش ها نمایان می شوند. گاهی هم ممکن است درد در ناحیه فک یا گردن ظاهر شود. برای جلوگیری و یا کم شدن این درد معمولا راهکار هایی وجود دارد که در ادامه به توضیح مختصر آن ها خواهیم پرداخت:

1. مصرف دارو های مسکن به تجویز پزشک با فواصل زمانی مشخص و پرهیز از مصرف خودسرانه ی دارو
  2. نوشیدن مایعات به میزان کافی
  3. از خوردن غذا های سفت یا پر ادویه دوری شود و سعی کنیم غذا هایی که نرم هستند یا کوبیده شده اند مصرف کنیم.
  4. مصرف خوراکی های خنک مثل بستنی
  5. شستشوی دهان پس از هر بار غذا خوردن با سرم مخصوص
  6. استراحت کردن به مدت 14 روز و دوری از انجام فعالیت های سنگین و ورزش های پر فشار
  7. مراجعه به پزشک برای انجام معاینات و مشاهده نتیجه جراحی پس از 7 روز

پس از جراحی ممکن است فرد با عوارضی روبرو شود که این عوارض با گذشت 14 روز رفع خواهند شد. این عوارض عبارتند از:

• اختلال در غذا خوردن
  • احساس درد در نواحی گوش و گلو
  • تشکیل لایه سفید رنگ بر روی زخم

مراقبت ها و دوران نقاهت این جراحی به طور کلی 10 تا 14 روز می باشد و پس از آن فرد می تواند به حالت عادی زندگی بازگردد.

نتیجه کلی

در صورت مواجه شدن با این درد و عفونت بهتر است بیمار هرچه زود تر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و نسبت به درمان اقدام کند. زیرا باقی ماندن عفونت میتواند سببب مشکلات دیگری در بدن شود.