صفحه اصلی / جراحی و درمان بیماری های گوش / جرم گوش از علائم تا عوارض

جرم گوش از علائم تا عوارض

جرم گوش نوعی ماده به رنگ زرد و مومی شکل است که در گوش توسط غده های چربی تولید می شود و به آن سرموم نیز می گویند. جرم گوش ایتدا از لای های پوست تشکیل می شود که از کانال گوش در مقابل باکتری ها و قارچ ها محافظت کرده و اجازه نمی دهد این آلودگی ها از مجاری گوش عبور کنند.

موادی که در تشکیل لایه های ریخته شده پوست وجود دارند عبارتند از: کراتین به میزان زیاد، میزان کمی کلیترول و اسکوالین و الکل.

جرم گوش به خودی خود دارای خاصیت اسیدی بوده و باعث از بین رفتن باکتری ها می شود، در صورتی که جرم گوش وجود نداشته باشد گوش عفونت می کند، اما اگر این جرم گوش درون گوش بیش از حد انباشته شود می تواند سبب کم شنوایی فرد شود.

علائم جرم گوش چیست؟

جرم گوش اگر در گوش زیاد باشد می تواند سبب آسیب دیدن گوش و بافت های آن شود. همچنین در صورتی که این جرم بیش از حد باشد نوعی پلاتین ایجاد می کند که نتیجه ی آن گرفتگی گوش است که شنوایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بسته شدن مجاری گوش توسط جرم می تواند علائمی داشته باشد که عبارتند از خارش، درد، عفونت، احساس انسداد در گوش و وز وز کردن گوش است.

گاهی این انسداد سبب سرفه در فرد می شود که این سرفه عصب گوش را تحریک می کند.

همچنین مشکلات پیش آمده ناشی از جمع شدن جرم گوش سبب سرگیجه . حالت تهوع می شود.

برای پاک کردن جرم گوش هرگز چیزی را داخل گوش قرار ندهید زیرا قرار دادن اجسام در گوش مانند گوش پاک کن باعث هدایت جرم گوش به داخل کانال گوش می شود.

چه عواملی خطر تجمع موم گوش را افزایش می دهد؟

جرم گوش در بعضی افراد بیشتر بوده و سبب گرفتگی در گوش می شود. در این حالت امکان وارد شدن موم به اعماق مجاری گوش می شود. شنا کردن نیز می تواند جرم گوش را افزایش دهد. گاهی افراد از وسایلی برای رفع خارش گوش استفاده می کنند که ممکن است تیز باشد و همچنین سبب بیشتر شدن جرم گوش می شود، این وسایل می توانند کلید، گوش پاک کن یا گوشه های دستمال باشند. علاوه بر زیاد شدن جرم گوش این وسایل ممکن است به بافت های حساس گوش آسیب وارد کنند. افراد باید برای تمیز کردن گوش حتما به پزشک مراجعه نمایند.

چه افرادی در معرض ابتلا به جرم گوش هستند؟

در ادامه شرایطی را آورده ایم که در آن افراد بیشتر باید به جرم گوش اهمیت دهند و نسبت به تخلیه آن اقدام کنند.

1. افرادی که به لوپوس یا سندرم شوگرن مبتلا هستند.
  2. افراد دارای اگزما پوستی
  3. افرادی که در مجرای گوش مو های زیادی دارند.
  4. کسانی که سابقه عفونت گوش دارند.
  5. افراد با مجرای گوش باریک
  6. افرادی که در قسمت خارجی گوش دارای رشد استخوانی خوش خیم می باشند.
  7. افراد مشن که جرم گوششان  سفت تر می شود و در گوش باقی می ماند.

درمان جرم گوش

برای درمان و رفع جرم گوش روش های مختلفی وجود دارد که به اختصار به آن ها خواهیم پرداخت

استفاده از قطره گوش می تواند سبب خارج شدن جرم گوش پس از 2 هفته شود همچنین می توان از دازو های بدون نسخه که دکتر دارو ساز در داروخانه به شما تجویز می کند استفاده کرد.  محلول های گلیسیرین، رغن بچه، روغن بادام یا روغن زیتون می توانند گزینه خوبی باشند. هنگام استفاده از قطره گوش باید دقت شود از هیچ گونه گوش پاک کن و جسم خارجی برای بیرون آوردن جرم گوش استفاده نشود.

اگر درمان های خانگی به دلیل انباشته شدن بیش از حد جرم گوش پاسخ دهی نداشته باشند باید برای برداشتن جرم جمع شده به پزشک مراجعه کرد. پزشک برای این کار  در صورت عدم مشاهده عفونت ممکن است قطره تجویز کند که باعث نرم شدن و در آمدن جرم گوش می شود. همچنین شستشوی گوش نیز موثر می باشد و این کار را پزشک با دستگاه یا سرنگ فلزی انجام می دهد. در این روش کنترل شدت ورود آب به گوش بسیار حائز اهمیت است.  این کار باید نزد بهترین متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود.

اگر برای خارج نمودن جرم گوش شستشو یا روش های خانگی پاسخگو نبود پزشک ممکن است به صورت دستی از طریق میکروسکوپ و نوعی ساکشن کوچک اقدام به خارج نمودن جرم گوش کند. استفاده از میکروسکوپ الزامی است تا به گوش آسیبی وارد نشود. گاهی پزشک مجبور است جرم سفت شده را برای خارج کردن خراش دهد.

در صورتی که تمام راه های گفته شده برای بیمار پاسخ نداشته باشند و وزوز گوش و سنگینی گوش درمان نشود ممکن است پزشک شما را به مراکز کم شنوایی ارجاع دهد.

عوارض درمان نکردن جرم گوش

همنطور که گفتیم جرم گوش در گوش انباشته می شود و در صورتی که به روش های ذکر شده خارج نگردد می تواند در مرحله اولیه گوش را دچار عفونت کند که این عفونت به تدریج به جمجمه راه پیدا کرده و سبب بروز بیماری های خطرناکی مانند مننژیت یا فلج جمجمه شود. همچنین ازدیاد جرم در گوش و گرفتگی آن به دلیل وارد کردن فشار به لاله گوش می تواند منجر به سرگیجه و حالت تهوع حتی در زمانی که فرد دراز کشیده است شود.

پزشکان برای رفع مشکلات ناشی از انباشته شدن جرم گوش راهکار هایی ارائه می دهند که در ادامه آن ها را نام می بریم:

1. گوش پاک کن را تا اعماق گوش نبرده و فقط برای گوش خارجی از آن استفاده کنید.
  2. استفاده از قطره گوش برای نرم شدن و خارج شدن جرم گوش که اگر پاسخدهی مطلوب نداشته باشد باید به پزشک مراجعه کرد.
  3. هرگز چیزی مانند پنبه یا دستمال در گوش قرار ندهید زیرا این کار برای اندامی به حساسی گوش خطرناک بوده و به آن آسیب می زند. این آسیب می تواند جبران ناپذیر و دردناک باشد.
  4. در صورتی که از گوش پاک کن استفاده می کنید فشار ندهید زیرا فشار می تواند باعث شوراخ شدن گوش شود.