سوالات متداول

• هرگز گوش خود را با پنبه تمیز نکنید. ممکن است این کار باعث شود تا جرم ها بیشتر به عمق گوش بروند.
  • شناگران نیز باید جهت جلوگیری از وارد شدن آب به گوش، از گوش گیر استفاده کنند.
  • افرادی که در محیط هایی کارمی کنند که سروصدای زیادی وجود دارد، بهتر است از محافظ های گوش استفاده کنند.

از بدو تولد تا شش ماهگی بهترین زمان برای تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی در نوزادان است که باید مورد توجه والدین قرار گیرد. با توجه به اینکه از حدود شش ماهگی تا سه سالگی بهترین دوران زبان آموزی کودک به شمار می رود، تشخیص کم شنوایی و شروع درمان، در هوش و قدرت یادگیری کودک، بسیار موثر است.

چنانچه تشخیص ناتوانایی های شنیداری کودک به موقع تشخیص داده نشود، یادگیری و توان زبان اموزی کودک به نحو چشمگیری کاهش می یابد و این نکته مهمی است که باید از سوی والدین و به خصوص مادر، مورد توجه قرار گیرد.

جرم گوش در نیمه بیرونی کانال گوش تولید می شود و به آن ” واکس گوش ” هم گفته می شود، به طور طبیعی توسط غددی که در پوست کانال گوش قرار دارند. ترشح می شود و نقش محافظت کننده، نرم کننده و خاصیت باکتریایی دارد. فقدان جرم گوش می تواند منجر به خشکی و خارش گوش شود.

به طور طبیعی جرم تواید شده به تدریج و مرتبا از طرف پرده گوش به سمت بیرون حرکت می کند و با حرکات فک این ذرات جرم خشک شده از کانال گوش خارج می شوند.

افرادی مناسب هستند که:

دارای گوش هایی که عمق زیادی در قسمت مرکزی دارند

لاله و پره گوش به دلیل بزرگی حالت برجسته دارند

دارای گوش ها از روبرو برجسته به نظر می رسند یا شکل مناسبی ندارند

یا ترکیبی از این چند مشکل

گوش درد ممکن است از عفونت یا صدمه گوش ایجاد شود علائم عفونت گوش دربزرگسالان عبارتند از:

احساس درد ملایم در گوش

کم شنوایی

خروج مایع چرکین از گوش

درد گوش

تب (به ویژه در کودکان و نوزادان)

حس پر بودن در گوش

بی خوابی

سر درد

از دست دادن اشتها

از دست دادن تعال

بیماری منیر نوعی بیماری است که نتیجه اختلال در گوش داخلی می باشد و نام دیگر آن هیدروپس آندولنف است؛ اگر چه هنوز علت این بیماری ناشناخته است، ولی احتمالا ناشی از یک اختلال در فشار مایع گوش داخلی است که یکی از متداول ترین و مهم ترین علت های آن، سرگیجه واقعی در گوش داخلی محسوب می شود.

این بیماری در بیشتر موارد، فقط یک گوش و در حدود 15 درصد هر دو گوش را درگیر می نماید؛ معمولا شروع بیماری در سنین بین 20 تا 50 سالگی است و نسبت رخ دادن آن بین زنان و مردان مساوی است.

علائم بیماری منیر: سرگیجه چرخشی، کاهش شنوایی، وزوز گوش و احساس پر بودن در گوش

وجود جرم زیاد در گوش ها از معاینه دقیق این عضو جلوگیری نموده و تشخیص بیماری را با مشکل روبرو می کند، بنابراین برای تشخیص بیماری های مربوط به گوش و درمان آن ها، لازم است  گوش ها را  از جرم پاک کرد.

وقتی حجم زیادی از جرم در گوش ها انباشته شده و به مدت طولانی در آن جا بماند عوارض جدی همچون:

کم شنوایی

درد گوش

عفونت گوش

عدم تعادل

سرگیجه

برای بیماران به همراه خواهد داشت.