صفحه اصلی / جراحی و درمان بیماری های گوش / بیماری اوریون و تاثیر آن بر شنوایی

بیماری اوریون و تاثیر آن بر شنوایی

اوریون یک بیماری عفونی است که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت. این بیماری دارای عوارض مختلفی است که یکی از این عوارض کاهش شنوایی یا از دست دادن کامل شنوایی است. در بسیاری از افراد با ابتلا به اوریون کم شنوایی به صورت مقطعی وجود دارد و پس از درمان شدن، فرد شنوایی خود را بدست می آورد. اما در تعداد کمی از مبتلایان ممکن است این ناشنوایی پس از بیماری هم درمان نگردد.

امروزه با ورود ویروس کرونا و رعایت بهداشت میزان ابتلا به این بیماری کاهش یافته است. البته واکسن اوریون هم در پیشگیری از ابتلا تاثیر بسیار خوبی داشته است. همانطور که می دانید اوریون یک بیماری عفونی و مسری است که از طریق بزاق دهان می تواند منتقل شود. زمانی که این بیماری از طریق بزاق وارد بدن فرد می شود، پس از دو هفته علائم آن نمایان می شوند.

اوریون چیست؟

اوریون نوعی عفونت با منشا ویروس است که معمولا غدد بزاقی را که در مجاورت گوش هستند درگیر می کند. این بیماری از گروه بیماری های سرخک و سرخچه و سایر بیماری های غفونی است و معنی نام این بیماری صورت است.

انتقال این بیماری از طریق بزاق بوده و می تواند با عطسه یا سرفه به راحتی وارد بدن فرد سالو شود. این بیماری دارای طول درمان به مدت دو هفته است اما عوارض بیماری ممکن است ماه ها یا سال ها ادامه یابند. این بیماری درمان خاصی ندارد اما واکسن برای پیشگیری از ابتلا وجود دارد.

عوارض اوریون چیست؟

ار متداول ترین عوارض اوریون می توان به کم شدن شنوایی اشاره نمود. همچنین این بیماری میتواند عوارض دیگری نیز داشته باشد که عبارتند از:

التهاب بیضه ها

تورم در لوزالمعده

ورم و ملتهب شدن تخمدان ها و سبته ها

تورم مغز، پرده اطراف آن و نخاع

عوارض ذکر شده از عوارض بسیار نادر بیماری بوده و در درصد کمی از افراد مبتلا این عوارض بوجود می آیند.

اوریون چگونه باعث کاهش شنوایی می‌شود؟

از جمله عوارض معمول و خطرناک بیماری اوریون کم شدن میزان شنوایی یا از دست دادن شنوایی به طور کامل است. دلیل این عارضه به طور قطعی مشخص نبوده و نمی توان علت مشخصی برای آسیب به گوش تعریف کرد. برخی از افرادی که در باره این بیماری تحقیقات زیادی انجام داده اند معتقد اند این بیماری ممکن است به علت التهاب زیاد به حلزون گوش آسیب وارد کند.

نتیجه تحقیقات نشان داده است که اوریون به سلول های مویی که وظیفه آن ها تبدیل امواج صوتی به سیگنال عصبی است، آسیب وارد می کند. همچنین آسیب به عروق استریا که باعث گردش خون در گوش داخلی است می تواند عاملی برای کم شنوایی باشد.

همانطور که در عوارض بیماری ذکر کردیم این بیماری باعث النهاب در ناحیه مغز است که می تواند این التهاب باعث اختلال در انتقال پیام به اعصاب گوش شود.

زمانی که فرد دچار اوریون شده و به کم شنوایی مبتلا می شود نوع آن کم شنوایی حسی بوده و معمولا ی کطرفه است یعنی کم شنوایی یا نا شنوایی فقط یکی از گوش های فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد.

مشکلات کم شنوایی معمولا برگشت پذیر بوده و قابل درمان هستند اما گاهی ممکن است این اختلال شدید بوده و باعث آسیب دائمی به گوش شود. در بیشتر مواقع در گروه سنی کودکان این اتفاق رخ می دهد.

آیا می توان افت شنوایی ناشی از اوریون را درمان کرد؟

در برخی بیماری ها که سیستم عصبی بیمار را تحت تاثیر قرار می دهند مانند اوریون و سرخک و … ممکن است کم شنوایی عصبی رخ دهد که در برخی موارد این اختلال غیر قابل درمان خواهد بود. برای درمان این مشکل راه های گوناگونی وجود دارد که می تواند شنوایی را افزایش دهد. در ادامه به توضیح این روش ها خواهیم پرداخت:

در صورتی که ابتلا به اوریون باعث کم شنوایی شده و به ناشنوایی منجر نشود می تواند استفاده از سمعک گزینه مناسبی باشد. برای این که بدانیم سمعک برای ما موثر است یا نه باید به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم. همچنین در صورتی که پزشک به شما سمعک را پیشنهاد می دهد باید نوع آن را نیز تعیین کند زیرا سمعک ها در انواع مختلفی وجود دارند.

یکی دیگر از راه های درمانی ناشنوایی ناشی از اوریون کاشت حلزون است. در صورتی که بیماری سبب آسیب به حلزون گوش شود و فرد دچار ابتلا به ناشنوایی شود می تواند با کاشت حلزون میزانی از شنوایی را بازگرداند.

کاشت حلزون بک جراحی تهاجمی بوده که همراه با بیهوشی است. در این جراحی دستگاهی در گوش قرار می گیرد که جایگزین حلزون گوش بوده و امواج صوتی را برای رسیدن به عصب شنوایی به تکان عصبی تبدیل می کند. عصب های شنوایی با قرار گیری حلزون در گوش تحریک می شوند.

در موارد بسیار نادر ممکن است فرد در هر دو گوش دچار ناشنوایی شود که در این صورت زبات اشاره می تواند کمک کننده باشد. زبان اشاره نوعی از حرکان دست و حالت های مختلف چهره است که با استفاده از آن فرد می تواند مقصود خود را به دیگران القا کند.

کلام آخر

اوریون یک بیماری التهابی است که در صورت بروز باید خیلی سریع درمان و مصرف دارو آغاز شود تا از ابتلا به نا شنوایی جلوگیری شود. این بیماری تنها در 2 دصد از بیماران باعث آسیب به گوش می شود و باید در این موارد هر چه زود تر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود.