کلستاتوم گوش

یکی از مشکل‌ساز‌ترین بیماری‌های گوش، کلستاتوم گوش است. از گذشته تا اکنون همیشه نام عمل جراحی ، ترسی در وجود مردم ایجاد می‌کند. گاهی این ترس باعث می‌شود ، بیمار به کل درمان را فراموش کند و زانوی غم بغل بگیرد! اما سخت در اشتباه هستید چراکه در خیلی از مشکلات تنها راه درمان جراحی می‌باشد و تعویق در روند درمان باعث بروز عواقب ناخوشایندی خواهد شد. هدف از ایجاد این مقاله از سایت دکتر احمد دانشی، بررسی ماهیت کلستاتوم گوش و تنها راه درمانش یعنی  عمل جراحی کلستاتوم گوش می‌باشد.

کلستاتوم گوش

طبق مطالعات انجام شده درصد ایجاد کلستاتوم در آقایان بیشتر از زنان است. همچنین این بیماری در افراد بین 5 تا 24 سال بیشتر از رده‌های سنی دیگر مشاهده شده است. جالب است بدانید تاکنون در کشور ما ، شهر مشهد بیشترین آمار مبتلا به کلستاتوم گوش و عمل جراحی کلستاتوم گوش را دارد. پشت گوش خارجی، گوش میانی قرار دارد. گاهی به علت عفونت‌ها، در این ناحیه کیستی ایجاد شده و به مرور زمان باعث افزایش پوست پرده گوش  و افزایش غیر طبیعی مخاط گوش می‌شود. اندازه این کیست افزایش می‌یابد تا جایی که باعث کاهش یا عدم شنوایی می‌شود و راه حل آن عمل جراحی کلستاتوم گوش است. بعضی افراد کاهش شنوایی را نادیده گرفته و بر حسب جرم گرفتگی می‌گذارند، با بروز این قبیل مشکلات، بهترین متخصص گوش حلق بینی را برگزینید و مراجعه فرمایید. کلستاتوم گوش باید درمان شود، تا به مرور زمان منجر به ناشنوایی کامل و پخش عفونت به نواحی دیگر نشود.

عکس کلستاتوم گوش

انواع کلستاتوم گوش

کلستاتوم گوش مادر زاد :

تکنیک مارسوپیالیزیشن در جراحی کیسه اندولنفاتیک
بیشتر بدانید

به صورت ندرت ممکن است، تکه‌ای از پوست پرده گوش جنین در رحم شروع به رشد کند و این عارضه به وجود آید. البته این مسئله در سونوگرافی‌های مخصوص توسط متخصص اطفال قابل تشخیص است.

کلستاتوم گوش اکتسابی :

بعضی مواقع مثل زمان سرماخوردگی که لوله شیپور استاش به درستی و مقاومت قبل کار نمی‌کند، هوای گوش میانی، خلاء‌ در گوش ایجاد کرده که ممکن است، این هوا توسط لایه‌های پوستی به داخل کشیده شده و منجر به تشکیل این کیست شود. کلستاتوم، سرطانی نیست و توسط عمل جراحی کلستاتوم گوش قابل درمان است.

عوارض کلستاتوم گوش

علائم کلستاتوم در ابتدا بسیار خفیف هستند و به تدریج با مرور زمان شدت می‌یابند. شروع این علائم خروج ترشحات با بوی نامطبوع از گوش است.

عوارض:

• خروج ترشحات با بوی نامطبوع از گوش
  • احساس پر بودن گوش
  • درد داخل و بیرون گوش
  • سرگیجه و حالت تهوع
  • کاهش شنوایی ، در بعضی موارد عدم شنوایی
  • سنگینی گوش
  • پارگی پرده گوش
  • وزوز شدید در گوش

عمل کلستاتوم گوش

در ابتدا بگوییم که هیچگونه کیستی خودبه‌خود از بین نمی‌رود، بلکه به مرور بزرگتر و وسیع‌تر خواهند شد. پزشک گوش حلق بینی با استفاده از دستگاه اتوسکوپ، سی‌تی‌اسکن ، توموگرافی ، گوش را معاینه می‌کند. در ابتدا پزشک برای کاهش التهابات و عفونت‌های ناشی از این عارضه آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. (توجه داشته باشید در صورت کاهش التهابات، ادامه درمان را فراموش نکنید ). بعد از این مرحله عمل جراحی کلستاتوم گوش را انجام می‌دهند. حین عمل از بیهوشی استفاده می‌کنند و در اکثر موارد نوع عمل سرپایی می‌باشد و بیمار در همان روز مرخص می‌شود، مگر اینکه مشکلش بسیار حاد  و عمل جراحی سختی را گذرانده باشد. در بعضی موارد کیست به استخوان‌های ریز گوشت آسیب زده و باعث شکستگی‌شان می‌شود که در این صورت، نیاز به عمل ترمیم در مراحل بعدی می‌باشد. افراد مسن‌تری که بعد از جراحی نیز همچنان از ضعف شنوایی رنج می‌برند، می‌توانند از سمعک استفاده کنند.

سرطان گوش؛ همه چیز درباره آن
بیشتر بدانید

هدف از عمل جراحی کلستاتوم گوش ، درمان عفونت مزمن گوش در اثر این عارضه، بازسازی گوش ، ترمیم پرده گوش و حفظ شنوایی می‌باشد.

مراقبت‌های بعد از عمل

• بیمار باید بعد از جراحی تحت نظر پزشک معالج بماند.
  • از ورود آب به داخل گوش خودداری فرمایید.
  • از موارد تحریک کننده که باعث ایجاد عطسه شود، دوری فرمایید. عطسه با دهان باز انجام شود.
  • استخر ، باشگاه و انجام فعالیت‌های سنگین به مدت چندین ماه ممنوع است.
  • از خوابیدن به سمت یا روی گوش جراحی شده بپرهیزید.

جمع ‌بندی

معمولا عارضه‌های بزرگ در ابتدا با بروز عفونت  و التهابات نمایان می‌شوند و باید در صورت مشاهده هرگونه التهاباتی به پزشک متخصص آن ناحیه مراجعه کنید. همانطور که می‌دانید “گوش” یکی از عضو‌های بسیار مهم بدن است و باید همیشه تحت مراقبت باشد. اکثر مردم همه انواع بیماری‌های گوش را به جمع شدن جرم در گوششان ربط می‌دهند و می‌خواهند هرچیزی را با شست‌و‌شوی گوش خاتمه دهند. اما باید توجه داشته باشید با مشاهده علائم ذکر شده هرچه زودتر به متخصص گوش حلق بینی مراجعه و تحت نظارت‎‌های درمانی قرار بگیرید تا در صورت نیازعمل جراحی کلستاتوم گوش را نجام دهید.